Prvý rebríček kúpeľov vyhralo Brusno

11.06.2009 Celý región

Brusno, Číž, Bardejov. Takto vyzerá trojica najlepších kúpeľov podľa zdravotnej poisťovne DÔVERA.
Bratislava, 11. jún 2009. Tá dala pri zostavovaní prvého rebríčka kúpeľov dôraz hlavne na pacientsky pohľad. O výsledku totiž rozhodoval prieskum spokojnosti pacientov a hodnotenie služieb, ktoré im kúpele poskytujú v rámci verejného zdravotného poistenia.

„Rozširujeme trend transparentnosti a informovania o úrovni poskytovateľov zdravotnej starostlivosti. Po rebríčku nemocníc a hodnotení lekárov v prevencii prinášame aj informácie o kúpeľoch. Dúfame, že budú užitočné pre našich poistencov aj pre manažment kúpeľov, “ hovorí riaditeľ úseku nákupu zdravotnej starostlivosti Martin Kultan.

DÔVERA hodnotila výsledky 27 zmluvných kúpeľných zariadení v dvoch oblastiach – prieskum spokojnosti a služby pre pacientov v rámci verejného zdravotného poistenia. V prieskume vyjadril svoj názor každý desiaty poistenec DÔVERY, ktorý bol v roku 2008 v kúpeľoch. Celkovo sa teda zapojilo takmer 800 respondentov. Najviac ocenili prístup a správanie personálu, najmenej ubytovanie a stravu. V tomto sa pacientsky pohľad na kúpele neodlišuje od pohľadu na nemocnice. S kúpeľmi sú však poistenci celkovo mierne spokojnejší ako s nemocnicami.

Kúpele Brusno sú druhými najlepšími kúpeľmi z pohľadu pacientov a jedny z najlepších v službách. Nadpriemerné známky dostali takmer vo všetkých oblastiach. Vynikajú najmä vybavením a úrovňou liečebných domov aj zdravotnej časti (ambulancie, priestory na rehabilitácie a procedúry).
Pacienti boli najspokojnejší s Prírodnými jódovými kúpeľmi Číž. Ich silnými stránkami sú hlavne správanie personálu a ubytovanie. Ubytovanie pacienti hodnotili ako najlepšie spomedzi všetkých kúpeľov. Menej spokojní boli s úrovňou stravy.
Bardejovské kúpele skončili vo viacerých hodnotených oblastiach nadpriemerne. Medzi ne patrí úroveň liečebných domov, stravovanie aj subjektívna spokojnosť pacientov s úspešnosťou a výsledkami liečby. Tá je jedna z najvyšších zo všetkých kúpeľov. V porovnaní s Brusnom a Čížom dosiahli relatívne nižšiu spokojnosť so správaním personálu a ubytovaním.

Poskytované služby v kúpeľoch hodnotili odborníci zdravotnej poisťovne osobne v každých kúpeľoch v priebehu tohto roka. Zohľadňovali len služby dostupné z verejného zdravotného poistenia. Teda nie to, za čo si návštevníci platia sami. Najsilnejšími stránkami kúpeľov sú vybavenie a úroveň zdravotnej časti (ambulancie, priestory na procedúry a rehabilitácie a pod. ). Naopak, slabinami v niektorých zariadeniach stále zostávajú vybavenie a úroveň liečebných domov a dostupnosť doplnkových služieb.

Keby sa bral do úvahy len prieskum spokojnosti, najlepšie kúpele sú Prírodné jódové kúpele Číž, Kúpele Brusno a Kúpele Dudince. Z hodnotenia služieb zase vyšli najúspešnejšie Bardejovské kúpele, Slovenské liečebné kúpele Piešťany a Kúpele Brusno. „Z prieskumu spokojnosti aj z hodnotenia služieb vychádzajú úspešne v podstate tie isté kúpeľné zariadenia. Najlepšia trojica v celkovom hodnotení skončila medzi najlepšími desiatimi aj v oboch čiastkových parametroch, “ komentuje M. Kultan.

Zdravotná poisťovňa je pripravená hodnotenie kúpeľov rozvíjať. „Keďže sme v tomto na Slovensku v začiatkoch, privítame konštruktívne návrhy, ako metodiku rozvíjať a dopĺňať ju o ďalšie parametre, napríklad výsledky kúpeľnej liečby a kvalitu a efektivitu poskytovanej zdravotnej starostlivosti, “ dodáva M. Kultan.

METODIKA HODNOTENIA KÚPEĽOV

Výsledné hodnotenie a rebríček kúpeľov vznikli na základe výsledkov v dvoch oblastiach - v prieskume spokojnosti pacientov a v hodnotení poskytovaných služieb v rámci verejného zdravotného poistenia. V oboch týchto parametroch dostávali kúpele známky ako v škole, teda od 1 do 5. Dosiahnutá známka v prieskume sa na tej celkovej podieľala váhou 70 %, známka v hodnotení služieb mala váhu 30 %. Poskytované služby hodnotili odborníci zdravotnej poisťovne počas osobných návštev kúpeľov v priebehu roku 2009. V prieskume spokojnosti sa zúčastnili poistenci DÔVERY, ktorí absolvovali kúpeľnú liečbu v roku 2008.

Známky sme pre lepšiu orientáciu zmenili aj na farebné ikonky. Sú tri a označujú, či dané kúpele skončili v porovnaní s ostatnými nadpriemerne, priemerne alebo podpriemerne.

V konečnom rebríčku je šesť kúpeľov bez celkovej známky aj poradia. Najmä preto, že vzhľadom na nízky počet odliečených poistencov nebolo možné u nich vyhodnotiť prieskum spokojnosti. Zmluvné kúpeľné zariadenie TATRASAN s. r.o. nebolo hodnotené vôbec. A to pre nedostatočný počet odliečených poistencov a pre neposkytnutie súčinnosti pri hodnotení poskytovaných služieb.

Prieskum spokojnosti pacientov zahŕňal tri okruhy otázok:
- spokojnosť so správaním a starostlivosťou personálu
- spokojnosť s ubytovaním a stravou
- spokojnosť s poskytnutou liečbou a jej výsledkami

Hodnotenie služieb pacientom sa zameriavalo na:
- úroveň vybavenia liečebných domov
- úroveň zdravotnej časti (ambulancie, priestory na rehabilitácie a procedúry)
- úroveň vybavenia a možnosti stravovania
- dostupnosť a prostredie kúpeľov
- doplnkové služby

Mgr. Zuzana Horníková
PR manažér Dôvera zdravotná poisťovňa
 

Vyberte región

mark